سنگ یا سرامیک؟ کدام را انتخاب کنیم؟

در این مطلب تلاش می کنیم تفاوت این دو را برایتان شرح دهیم. بدین ترتیب زمانیکه قصد خرید کفپوش برای خانه را داشته باشید، انتخاب شما با آگاهی بیشتری خواهد بود. لطفا با آپ استون همراه باشید.

ویژگی ها

سنگ های طبیعی از معادن استخراج می شوند. از آهک، کلیسیت، دولومیت ماگما و بسیاری عناصر دیگر تشکیل شده اند. متریالی متخلخل و متراکم و با نقوش و رگه هایی زیبا و چرخشهای جذاب بر روی سطح خود هستند. درصد جذب آب متفاوتی دارند. و دارای ظاهری اصیل و لوکس هستند.

سنگ‌های طبیعی در دسته‌بندی : سنگ مرمر، سنگ مرمریت، سنگ چینی کریستال، سنگ تراورتن، سنگ گرانیت و … قرار می‌گیرند.

سرامیک مخلوطی از خاک رس و سایر مواد معدنی مانند سیلیس، کوارتز و فلدسپات است که در دمای بالا پخته شده اند.  فرآیندی که باعث تشکیل شدن یک بستر شیشه ای در سراسر کاشی می شود. در نتیجه مشخصه  اصلی تایل های سرامیکی یعنی بافت صاف و یکدست را به آن می دهد. این کاشی ها به طور کلی با لعاب خارجی پوشش داده می شوند، سرعت جذب آب پایینی دارند و بادوام هستند.

lazy

تنوع

سنگ یک متریال متمایز است با شخصیت خاص خود. سنگ های طبیعی به صورت اسلب و تایل موجود است. معمولاً در رنگ های کرم، قهوه ای، سفید، طوسی، خاکستری، مشکی سبز و سایر رنگ های طبیعی یافت می شوند. بسته به نوع سنگ درصد جذب آب نیز متفاوت خواهد بود. از پرداخت صیقلی برای دستیابی به سطوح براق و درخشان استفاده می شود، در حالی که پرداخت های هوند یا بوش همر را می توان برای بافت های مات و روستایی استفاده کرد.

کاشی های سرامیکی ساخته دست بشر هستند و در طرح ها، رنگ ها، چاپ ها و بافت های متنوعی تولید می شوند. شما می توانید کاشی هایی را برای شبیه سازی مواد طبیعی مانند چوب، بامبو و حتی سنگ طبیعی طراحی کنید. سرامیک ها نیز در رنگ های براق، مات و ضد لغزش موجود هستند.

انواع پرداخت سنگ های ساختمانی
خواندن مقاله

نصب

فرآیند نصب سنگ زمان بر و پر زحمت است.  نصاب سنگ معمولا به فراوانی نصاب سرامیک نیست. هزینه ی نصب بالاتری دارد و حمل و نقل از کارخانه تا پروژه سخت تر است.

کاشی‌های سرامیکی در فروشگاه‌ها به‌صورت آماده‌ی حمل در دسترس هستند. نصب راحت تری دارند و در مدت زمان کوتاهی می توان فضای بزرگی را کفپوش کرد. همچنین مدت کوتاهی پس از نصب، می توانید از آن ها استفاده کنید. این امکان فراهم هست که کاشی های سرامیکی را به صورت دستی برش داد و بنابراین می توان آن ها را در طرح ها و ترکیب های مختلفی مطابق با نیازهای مسشتری تولبد نمود. ضخامت کلی کاشی حدود 10 تا 12 میلی متر است که ضخامت کلی کف شما را نیزکاهش می دهد.

دوام

کاشی های سرامیکی بسیار بادوام هستند. این کاشی ها هم در برابر تغییر رنگ و هم در برابر خراش مقاوم هستند. بنابراین به راحتی برای مدت 10 تا 15 سال با نگهداری مناسب استفاده می شوند.

اگرچه سنگ طبیعی به طور قابل توجهی قوی تر از سایر انواع کفپوش است، اما پس از چند سال استفاده، رنگ آن اندکی تغییر می کند. البته با نگهداری منظم و مراقبت کافی، کفپوش های سنگی می توانند حدود 30 سال سالم ودست نخورده باقی بمانند

هزینه

هزینه سنگ مرمر، به عنوان یک ماده طبیعی، بیشتر از کاشی های سرامیک است. البته قیمت سنگ ها بسیار متفاوت است. سنگ های خاص و کمیاب قیمت بسیار بالایی دارند. 

هزینه کاشی و سرامیک تا حد زیادی به طرح و برندی که انتخاب می کنید بستگی دارد. با این وجود، از آنجایی که این کاشی ها ساخته دست بشر هستند، در مقایسه با سنگ طبیعی مقرون به صرفه تر می باشند.

زیبایی

سنگ طبیعی بویژه مرمر از دیرباز نماد تجمل و جلال بوده است. کفپوش انتخابی برای کاخ ها در سراسر جهان. هر قطعه منحصر به فرد است. درخشش سنگ صیقلی با ظاهری زیبا، اصیل و طبیعی جذابیت آن را افزایش می دهد.

سنگ کریستال
خواندن مقاله

 

در حالی که کاشی‌های سرامیکی در طیف وسیعی از رنگ‌ها و پوشش‌های چشم‌گیر موجود هستند، زیبایی ظاهری آن در مقایسه با سنگ طبیعی کمتر است. شاید علت اصلی آن فاکتور اصیل و طبیعی بودن است که باعث شده سنگ های طبیعی جایگاه بالاتری داشته باشند.

محل استفاده

سنگ های طبیعی بهترین انتخاب برای فضاهای داخلی مانند سالن ها، اتاق نشیمن و اتاق خواب هستند. سطوح سنگ صیقلی هنگام استفاده در حمام ممکن است لغزنده شوند. از آنجایی که بعضی از آن ها آب را به راحتی جذب می کند و لکه می کند، باید مراقب انتخاب سنگ باشید. بعضی از آنها درصد جذب آب پایینی دارند ولی برخی دیگر این چنین نیستند و برای فضاهای مرطوب گزینه ی مناسبی نیستند. پس استفاده از سنگ طبیعی به مقدار زیادی به نوع سنگی که انتخاب می کنید بستگی دارد.

اما شما می توانید از کاشی های سرامیکی برای سطوح داخلی و خارجی و همچنین مکان های شلوغ استفاده کنید. از آنجایی که کاشی‌های سرامیکی در پوشش‌های مختلف مقاوم در برابر لغزش موجود هستند، برای حمام و آشپزخانه نیز مناسب هستند.

به طور کلی استفاده از کاشی و سرامیک عمومی تر است و در مکان های مختلفی می توان آن را نصب کرد. ولی در مورد سنگ باید دقت بیشتری داشت.

نتیجه

هنگام انتخاب بین سنگ طبیعی و کاشی و سرامیک، بودجه، طراحی، فضا، مکان و کاربرد آن را با توجه به نیاز خوددر نظر بگیرید و دست به انتخاب بزنید.

در حالی که سنگ دوام بیشتر را با قیمتی بالاتر ارائه می دهد، کاشی و سرامیک تعداد بی شماری از گزینه های طراحی را با قیمت های پایین تر ارائه می دهد.

اما قطعا نمی توان زیبایی سنگ را با هیچ متریال دیگری مقایسه کرد.

برای مشاوره رایگان و تهیه سنگ ساختمانی در شهر خود با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.