سنگ چینی کریستال

سنگ کریستال یا سنگ چینی کریستال یک سنگ رسوبی است که عمدتاً از کربنات کلسیم (کلسیت) یا دو کربنات کلسیم و منیزیم (دولومیت) تشکیل شده است. معمولاً از فسیل های کوچک ، قطعات پوسته و دیگر بقایای فسیل شده تشکیل شده است. این فسیل ها اغلب در بررسی دقیق سطح سنگ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. اما همیشه اینطور نیست. برخی از انواع سنگ چینی کریستال دارای دانه بسیار ریز هستند. ذخایر سنگ آهک می توانند در طول رویدادهای مهم زمین شناسی دچار دگرگونی شوند و منجر به تبلور مجدد و در نتیجه بوجود آمدن سنگ مرمر شوند. به همین خاطر است که طبقه بندی و شناسایی سنگ های آهکی برای غیر متخصصان کار نسبتا دشواری است.

رنگ : سنگ آهک معمولاً سفید یا طوسی است ، اما ممکن است مشکی و خاکستری، زرد یا قهوه ای نیز باشد. این سنگ نرم است و به راحتی خراشیده می شود.

در ایران استفاده از این سنگ از سالهای دور رایج بوده. بخصوص در مناطق جنوبی کشور و مناطق گرمسیر بدلیل رنگ روشن آن که نمای ساختمان را از گرما در امان نگه می داشته.

اما امروزه سنگ تراورتن به دلیل تنوع زیاد در طرح و رنگ، بیشتر سهم بازار را به خود اختصاص داده و سنگ های کریستال کمتر در نمای خارجی مورد  استفاده قرار می گیرند. یکی از دلایل کم شدن کاهش تقاضا، عدم تنوع رنگی و دیگری شرایط آب و هوایی که کمتر باب میل سنگ های کریستال است. این شرایط شامل موارد زیر می شود:

بهترین سنگ برای نما
خواندن مقاله

هوازدگی  ممکن است تأثیر منفی بر ظاهر و سالم بودن ساختار این سنگ داشته باشد.

آب باران ، به ویژه در ترکیب با گازهای جوی که اغلب منجر به باران اسیدی می شود ، می تواند منجر به انحلال سنگ آهک شود و باعث افزایش سطح نمک در ساختار سنگ های کریستال شود.

دما می تواند بر میزان خرابی و (در سنگ های بزرگتر) حرکت مواد تشکیل دهنده ی آن تأثیر بگذارد.

نور شدید و باد : قرار گرفتن این سنگ در معرض نوردهی خارجی، هوازدگی یا اثرات طبیعی باد  و تغییرات حرارتی می تواند موجب تخریب سنگ شود.

شایع ترین اثر هوازدگی و فرسایش از دست دادن جزئیات دقیق روی سطح سنگ است.

ویژگی های سنگ کریستال

معمولا رنگ روشن دارد با رگه های طوسی و خاکستری. البته رنگ های تیره آن نیز  وجود دارند.

جذب کم گرما به سبب داشتن رنگ روشن

سنگی نرم و ترد است و دارای تخلخل کمی است

قابلیت گذر نورد دارد

مقاومت خوب در برابر ضربه و فشار

مقاومت سایشی نسبتا خوب 

انواع سنگ کریستال

سنگ چینی الیگودرز و کریستال تیره و روشن الیگودرز ، سنگ ازنا، سنگ سایمان، سنگ چینی نی ریز، سنگ سیرجان، سنگ بروجرد، سنگ چینی قروه

بهترین بخش های ساختمان برای استفاده از سنگ کریستال

این سنگ را می توان در نمای بیرون و همچنین داخل ساختمان نصب کرد. اما همانطور که قبل تر ذکر شد، بهتر است از آن برای نمای بیرونی استفاده نشود و به جای آن از سنگ تراورتن استفاده کرد. اما برای نمای داخلی گزینه ای بسیار عالی هستند. بهترین بخش های ساختمان برای استفاده از این سنگ شامل موارد زیر است:

چرا باید از سنگ گرانیت در خانه خود استفاده کنیم؟
خواندن مقاله

کف و دیواره های سالن

کانتر آشپزخانه

پله های داخلی ساختمان

حمام و سرویس ها بهداشتی لوکس

برای مشاوره رایگان و تهیه سنگ چینی کریستال در شهر خود با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.