گرانیت مات دارای سطح مخملی جذابی است به طوری که لمس آن احساس فوق العاده‌ای را در انسان به وجود می‌آورد. سنگ گرانیت را معمولاً با ظاهر براق و درخشان آن می‌شناسیم. اما در واقع پرداخت‌های دیگری نیز دارد که آن‌ها نیز بسیار خاص و جذاب هستند. روکش‌های مختلفی که کمتر شناخته شده‌اند ازجمله : پولیش، مات، چرمی، بوش همر و فلیم. در این مقاله سعی داریم یکی از خاص‌ترین‌های آنها یعنی مات را بررسی کنیم.

نکته قابل توجه این است که اصولا گرانیت صیقلی چشمگیر است، اما سطح مات بسیار خاص‌تر و پر احساس‌تر است. البته اینکه شما کدام را انتخاب می‌کنید علاوه بر سلیقه، به نوع کاربرد نیز بستگی دارد.

سنگ گرانیت چیست؟

گرانیت یک سنگ طبیعی است که از جمله بهترین و قدیمی‌ترین ها در صنعت ساختمان است. گرانیت یک سنگ آذرین است که از خنک شدن گدازه‌ها در طی میلیون‌ها سال تشکیل شده است. گرانیت ترکیبی از مواد معدنی، از جمله کوارتز ، فلدسپات، و مقادیر دیگر مواد معدنی است.

سنگ گرانیت در سراسر جهان از برزیل گرفته تا ایتالیا و ایران یافت می‌شود. به دلیل وجود معادن متعدد در نقاط مختلف کره‌زمین این سنگ دارای تنوع رنگی بسیار بالایی است.

معمولا در مقیاس سختی، نمره‌ای بین 6 تا 7 می‌گیرد، که این عدد یعنی سنگ سخت و مقاومی است. گرانیت می تواند در برابر فرسودگی، کهنه شدن، خراش، فشار، لکه و حرارت بسیار مقاوم باشد.

سنگ مرمر
خواندن مقاله

این سنگ می‌تواند درمحیط‌های  داخل و بیرونی استفاده ‌شود. داخل ساختمان مثل میزهای کانتر آشپزخانه، دیوار و کف حمام و سرویس‌های بهداشتی، اطراف شومینه و کف‌پوش سالن. در خارج ساختمان نیز در کف سازی و محوط‌ه‌سازی می تواند کاربرد داشته باشد.

این سنگ در بین تمامی سنگ‌های ساختمانی به کمترین مراقبت نیاز دارد و به راحتی می‌توان با آب و صابون سطح آن را تمیز کرد. البته اگر به عنوان کانتر آشپزخانه استفاده کنید، نیاز به آب‌بندی دارد و بهتر است هر سال این کار را انجام دهید.

سنگ گرانیت مات چیست؟

بدون شک یکی از محبوب‌ترین روکش‌های گرانیتی مدل مات آن است. در اینکه گرانیت صیقلی زیبا و مجلل است شکی نیست، اما گرانیت مات علاوه بر لوکس بودن، احساس را نیز درگیر می‌کند. لمس آن واقعا حس بی‌نظیری را در شما بوجود می‌آورد. شاید در نگاه اول جلوه کمتری داشته باشد، ولی وقتی از نزدیک بافت آن را تماشا می‌کنید، نظرتان عوض خواهد شد.

اسلب‌های گرانیت مات در فرآیندی مشابه گرانیت صیقلی ایجاد می‌شوند، با این تفاوت که تمام فرآیند پرداخت را طی نمی‌کند. به همین دلیل سنگ ظاهری مات دارد و درخشندگی پرداخت صیقلی را ندارد. اما بافت سنگ بیشتر مشخص است.

این سنگ برای کسانی‌که به سبک روستیک علاقه‌مند هستند، بسیار جذاب است. چرا که حس طبیعی بودن سنگ را بیشتر از مدل صیقلی در خود دارد. ضمنا، روکش مات را بهتر می‌توان با عناصر دیگر محیط هماهنگ کرد. همچنین به دلیل درخشان نبودن، کمتر جلب توجه می‌کند. بدین ترتیب المان های دیگر دکوراسیون شما زیبایی خود را بیشتر نشان می‌دهند.

چرا سنگ طبیعی بهترین متریال است؟
خواندن مقاله

از نظر مراقبت و نگهداری نیز روکش مات مشابه صیقلی است. اما یک مزیت دارد: در روکش‌های مات لکه‌ها و خراش‌ها کمتر جلوه می‌کنند.  

به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که قیمت روکش مات از صیقلی کمی بیشتر است. چرا که باید در مرحله آخر ساب، ساینده روی دستگاه را تعویض کرد و این عمل یعنی یک کار بیشتر. پس طبیعی است که قیمت آن کمی بالاتر باشد.

سنگ گرانیت مات آپ استون
سنگ گرانیت مات آپ استون

برای مشاوره رایگان و تهیه تایل و اسلب گرانیت با ما تماس بگیرید.

مزایای سنگ گرانیت مات

خاص و منحصر به فرد

سنگ گرانیت مات یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال طراحی منحصر به فرد هستند. این سنگ حس لوکس بودن را به ببینده القاء می‌کند و بسیار خاص و متفاوت است.

هماهنگی

 سنگ مات با سایر سبک‌های معماری هماهنگی بهتری دارد. در حالی که یک سنگ صیقلی همه توجهات را به خود جلب می‌کند، سطح مات اجازه ابراز وجود به دیگر عناصر دکوراسیون می‌دهد. همچنین با سبک روستیک بسیار هم‌خوانی دارد.

دوام

سنگ گرانیت مات دارای تمام مزایای معمول سایر روکش‌های گرانیتی است. این سنگ با کیفیت و زیبا همچنین از دوام بالایی برخوردار است. عیب و ایرادهای سنگ کمتر دیده می‌شود.

معایب سنگ گرانیت مات

قمیت بالاتر از صیقلی

تنها ایرادی که به گرانیت با روکش مات وارد است، قیمت آن است که اندکی از مدل صیقلی بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.