سنگ مرمریت نجف آباد

مرمریت مشکی نجف آباد با نام Nero Marquina در دنیا معروف است. معادن این سنگ سیاه و مرغوب در شمال اسپانیا، مناطق چین و کشور عزیزمان ایران است. این سنگ یکی از مهم‌ترین سنگ‌های مرمریت اسپانیا است. نرو مارکوینا دارای دانه‌های ریز و فشرده با زمینه سیاه و رگه‌های سفید است. این سنگ به دلیل رنگ مشکی زیبای خود در تمام جهان معروف شده است.

پس از استخراج از معادن به صورت‌های مختلف فرآوری می‌شود که انواع فرآوری مرمریت نجف آباد عبارتند از:

1. سنگ صیقلی (سابیده) | Polished

در این روش پلاک‌های بریده شده سنگ برای کاهش زبری سطح و صیقلی شدن سابیده می‌شوند. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های فرآوری است که پس از آن سطح سنگ به صورت صاف و آیینه‌ای می‌شود. مرمریت نجف آباد به دلیل سطح صافی که دارد فقط یک بار پرداخت می‌شود تا به سطح صاف موردنظر برسد.

در این روش سنگ پس از برش وارد دستگاه ساب می‌شود. قابل ذکر است که تمامی سنگ‌هایی که وارد دستگاه می‌شوند بایستی سطح سالمی داشته باشند. تا استحکام خود را در زمان ساب حفظ کنند. برای از بین بردن تخلخل‌های سنگ یا برطرف کردن ترک های ریز سنگ از ماستیک، بتونه سیمانی و تور پروکسی استفاده می‌کنند.

سنگ صیقلی مرمریت مشکل نجف اباد آپ استون
سنگ فلیم شده مرمریت مشکی نجف آباد آپ استون

2.سنگ فلیم (سطح آتش خورده) | Falmed

این فرآیند با استفاده از شعله آتش انجام می‌شود .فرآیند بر روی سنگ‌هایی انجام می‌شود که دارای مقاومت بالایی هستند و درصدی از مواد معدنی آن‌ها فلزی است. در این نوع فرآوری مواد فلزی با شعله آتش در دما 1300 تا 1600 درجه سانتی‌گراد اکسید می‌شود. و سطح زبری را ایجاد می‌کند. این نوع پرداخت بیشتر بر روی گرانیت انجام می‌شود که در مکان‌های پر تردد به کار برده می‌شود تا سطح آن زبر شود. از نظر نویسنده استفاده از این فرآوری در مرمریت نجف آباد زیبایی آن را بسیار کاهش می‌دهد پس لطفا استفاده نکنید!

گرانیت مات
خواندن مقاله

3.سنگ مات (تراشیده شده) | Honed

این روش بسیار شبیه به پولیش کردن است. مراحل آن دقیقا شبیه پولیش است با این تفاوت که میزان و درجه ساب آن کمتر پولیش است.

در این پرداخت مرمریت مشکی نجف آباد، چون سطح سنگ مات می‌شود، در صورت ایجاد خش بر روی آن کمتر نمایان می‌شود. مرمریت نجف اباد قابلیت سایش بالایی دارد و در مقابل خش مقاوم است. اما اگر می‌خواهید از این سنگ در مکان‌هایی که در معرض ضربه زیاد است استفاده کنید می‌توانید سطح آن را مات کنید.

سنگ هوند شده مرمریت نجف آباد آپ استون
سنگ چرمی مشکی نجف آباد آپ استون

4.سنگ چرمی نجف آباد | Brushed

چرمی کردن سنگ با استفاده از فرچه‌های مخصوص انجام می‌شود که سطح سنگ را دارای پستی و بلندی می‌کند و به آن بافتی مخملی می‌بخشد. برای ایجاد سطح چرمی ابتدا باید از روش هوند استفاده کنیم سپس با فرچه‌های مخصوص سطح ان را ساب می‌دهند تا به بافت و جنس موردنظر برسد. فرچه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام زبری و بافت متفاوتی به وجود می‌آورند.

زیبایی سنگ چرم از نمای نزدیک بیشتر قابل دیدن است و اگر برای نما استفاده شود از فاصله دور زیبایی آن مشخص نیست.

شما می‌توانید از مرمریت نجف آباد چرمی به عنوان کانتر یا همان میز کابینت استفاده کنید که زیبایی آن قابل لمس باشد.

5-سنگ با پرداخت سندبلاست | sandblasted

سندبلاست از 2 واژه سند (sand) به معنای ماسه و بلاست (blast) به معنای انفجار و پرتاب است. در سند بلاست دانه‌های ماسه با فشار بر روی سنگ پرتاب می شوند. انجام این پرداخت باعث سطحی صاف و تمیز  با ایجاد زبری نرم بر روی سطح سنگ می‌شود. اندازه ماسه‌ای که بر روی سنگ پرتاب می‌شود بر روی نتیجه کار تاثیر دارد. اگر ذرات ریز باشند سطح زبرتری ایجاد می‌کند و اگر ذرات درشت تر باشند سطح دارای سوراخ‌های عمیق‌تری می‌شود. این روش نسبت به لیزر و CNC به صرفه‌تر هست. از این روش می‌توان به صورت مقطعی برای زیبا‌بخشی به سنگ مرمریت مشکی نجف آباد نیز استفاده کرد.

انواع پرداخت سنگ های ساختمانی
خواندن مقاله
سنگ مرمریت مشکی نجف آباد با پرداخت سندبلاست آپ استون

برای مشاوره رایگان و تهیه تایل و اسلب مشکی نجف آباد با ما تماس بگیرید.

سنگ مشکلی نجف آباد با پرداخت تامبل Tumbled آپ استون

6- پرداخت تامبل | Tumbled

این نوع پرداخت سنگ باعث ایجاد فضایی سنتی و قدیمی می‌شود. در این روش سنگ‌ها در اشکال مورد نظر بریده می‌شود. سپس داخل ظرف استوانه‌ای قرار می‌گیرد و درون آن پودر و مواد ساینده اضافه می‌شود. پس از گذشت مدت زمانی بر اثر اصطکاک و ضربه، لبه‌های تیز سنگ ساییده می‌شود و گرد می‌شود. این نوع پرداخت برای مرمریت‌های مشکی با قطر زیاد انجام می‌شود. اندازه سنگ ها متغیر است.

7- پرداخت بوش همر | Bushhammered

این نوع پرداخت مرمریت مشکی نجف آباد بسیار رایج است و به سنگ زیبایی می‌بخشد. در این پرداخت چکش‌های الماسی بر روی دستگاه ساب نصب می‌شود و سطح سنگ را به صورت یکنواخت سوزنی می‌کند. این پرداخت باعث کاهش لیزی سنگ و افزایش اصطکاک می‌شود و می‌توان از مرمریت مشکی برای سنگ کف و راه پله نیز استفاده کرد.

سنگ مرمریت مشکی نجف آباد با پرداخت بوش همر Bushhammered

8- سطح طبیعی ( بدون ساب) | sawn cut

در این پرداخت، مرمریت مشکی نجف آباد تنها با اره‌های الماسی برش می‌خورد و سطح آن هیچ تغییری‌نمی‌کند. نمای سنگ در این روش همان نمای طبیعی خود سنگ یا به اصطلاح بدون ساب است. از این سنگ می‌توان در کف حیاط یا پله‌ها استفاده کرد. نمونه این کار را می‌توان در کف میدان نقش جهان اصفهان یافت.

9-آنتیک ( سنتی) | Antique

در این نوع پرداخت ابتدا سطح سنگ با اسید شسته می‌شود تا سطح سنگ مقداری دچار خوردگی شود. این کار باعث کدر شدن سطح سنگ می‌شود. سپس سطح سنگ را کمی برس می‌کشند تا سطح سنگ صاف شود. با انجام این کار سنگ ظاهری قدیمی به دست می‌آورد که در داخل و خارج ساختمان از آن می‌توان استفاده کرد.

سنگ مرمریت مشکی نجف آباد طرح آنتیک سنتی

در مقاله انواع پرداخت سنگ‌ ساختمانی می توانید انواع روش های پرداخت و فرآوری سنگ را مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.