انواع سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یک نوع رایج از سنگ آذرین است که دارای بافت دانه ای است. بسته به کانی های موجود در آن می تواند عمدتاً  سفید، طوسی، صورتی یا خاکستری باشد. البته رنگ های تیره این سنگ نیز وجود دارند. گرانیت از واژه لاتین گرانوم اتخاذ شده که به معنی غلات و دانه میباشد. به بیان دقیق ، گرانیت یک سنگ آذرین با حجمی بین 20 تا 60 درصد کوارتز و حداقل 35 درصد فلدسپات متشکل از فلدسپات قلیایی است.

کوارتز در سنگ های آذرین، دگرگونی و رسوبی به وفور یافت می شود. این ماده در برابر هوازدگی مکانیکی و شیمیایی بسیار مقاوم است. این دوام بالا آن را به ماده معدنی غالب کوه ها و شن و ماسه ساحل، رودخانه و صحرا تبدیل کرده است. فلدسپات نیز بیش از نیمی از هسته زمین را از نظر وزنی تشکیل می دهد. این ماده حاوی کلسیم، پتاسیم و سدیم است. مواد معدنی آن تا حدی در سنگ های آذرین، رسوبی و دگرگونی یافت می شود.

معروف ترین سنگ آذرین

گرانیت شناخته شده ترین سنگ آذرین است. بسیاری از مردم گرانیت را به دلیل رایج ترین سنگ آذرین موجود در سطح زمین می شناسند و گرانیت برای ساخت اجسام بسیاری که در زندگی روزمره با آنها روبرو می شویم استفاده می شود. این‌ها شامل صفحات پیشخوان، تایل کف ، سنگ فرش، راه پله، کف سازی خیابان ها، سنگ آشپزخانه و کلی موارد دیگر که بیان خواهد شد. گرانیت سفید و گرانیت مشکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین سنگ گرانیت بشمار می‌رود.

گرانیت بهترین سنگ حمام
خواندن مقاله

برخی از معروف ترین سنگ های گرانیت را در زیر مشاهده مینمایید:

انواع سنگ گرانیت آپ استون

ویژگی ها و موارد استفاده سنگ گرانیت

سختی گرانیت بدون شک یکی از بزرگترین دارایی های این سنگ طبیعی است.

گرانیت به اندازه کافی مقاوم در برابر سایش است، پس گزینه ای بسیار مناسب برای  پله ها است.  به اندازه کافی قوی است که وزن قابل توجهی را تحمل کند، پس قطعا بهترین گزینه برای کف سالن های پر رفت و آمد و پله های مراکز عمومی است. بدلیل مقاومت بالا در برابر گرما و خراش، و البته سطح صیقل و درخشان، می تواند بهترین انتخاب برای میزهای آشپزخانه باشد. از دیگر خصوصیات مثبت گرانیت می توان مقاومت خوب آن در برابر خاک را نام برد که باعث شده به راحتی برای فضاهای خارجی نیز استفاده گردد.

انواع پرداخت سنگ های ساختمانی
خواندن مقاله

معادن سنگ گرانیت ایران

ایران کشوری ثروتمند از لحاظ دارا بودن معادن سنگ است. زیرا انواع مختلف آن را می توان از معادن موجود در شهرهای مختلف استخراج کرد. گرانیت از جمله سنگ هایی است که معادن متعددی در کشورمان دارد که معروف ترین آن ها در شهرهای زیر واقع شده اند:

زاهدان، نهبندان، بیرجند، مشهد، همدان، یزد و زنجان.

برای مشاوره رایگان، تهیه و اطلاع از قیمت سنگ گرانیت با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.